3 kroki do pozbycia się trzeszczącej kratki ograniczającej widoczność w tylnej szybie
Ale o co chodzi z tą kratką?
Po ulicach naszego kraju (i nie tylko) porusza się mnóstwo samochodów z kratką. Najczęściej znajduje się ona za drugim rzędem siedzeń, zaraz przed tylną szybą. To relikt przeszłości. Obecne przepisy podatkowe po raz kolejny (od 1 styczeń 2011) nie pozwalają od takich samochodów odpisywać pełnego podatku VAT. Niemniej jednak samochody takie jeżdżą po ulicach, zmieniają właścicieli, a nie każdy ma zamiar się z kratką męczyć.
Co zrobić by zgodnie z przepisami pozbyć się kratki w samochodzie „ciężarowym w karoserii osobowego„?
Kratka, która jeszcze w roku 2010 pozwalała kupić samochód na firmę i paliwo do niego aż 23% taniej (odpis VAT), teraz przydaje się tylko czasami, gdy przewozimy psa lub dużo bagaży mogących wpaść do części pasażerskiej.
Posiadacz samochodu z kratką często nawet nie wie, że jeździ „ciężarówką”, czasami zdarza się także, że w samochodzie nie ma od dawna kratki, a kierowca nie zdaje sobie sprawy, że jeździ samochodem ciężarowym, a brak kratki może skończyć się dla niego mandatem za niekompletny pojazd i skierowaniem na badanie techniczne po jej wcześniejszym zamontowaniu, gdyż obowiązek jej posiadania wynika z przepisów Prawo o ruchu drogowym.
Dlaczego nie warto mieć kratki?
Oto kilka problemów, z którymi można się spotkać mając taki pojazd:
- wyższe ubezpieczenie OC – niektóre firmy ubezpieczeniowe stosują dopłaty do samochodów ciężarowych, które powinny być używane dla celów zarobkowych – firmowych,
- Policja może ukarać mandatem za przekroczenie prędkości ograniczonej dla pojazdów ciężarowych,
- diagnosta na stacji kontroli pojazdów może nie dopuścić pojazdu w przypadku braki kratki, gdyż stanowi ona wyposażenie niezbędne w tego typu samochodzie,
- Policja może ukarać mandatem za brak kratki,
- kratka często trzeszczy, ogranicza widoczność w lusterku wstecznym i ogranicza możliwości załadunkowe – złożenie kanap nic nie daje, gdyż kratka jest w połowie przestrzeni bagażowej,
- celnik na przejściu granicznym może skierować pojazd na odprawę dla ciężarówek (dotyczy wyjazdów poza Unię Europejską).
Jak widać jest kilka sytuacji w których posiadanie kratki za tylnymi siedzeniami może być dla jej posiadacza kłopotliwe a nawet powodować straty materialne (mandat, wyższe OC).
Pierwszy Krok do Pozbycia się Kratki – Demontaż
Pierwszym krokiem, by uwolnić się od kłopotu, jest znalezienie uprawnionej firmy, która zdemontuje kratkę i podłokietnik, często występujący w skodach, volvo, fordach i toyotach oraz zamontuje lub odblokuje środkowy pas bezpieczeństwa.
Nasza firma Prowent Dariusz Sawicki jest uprawniona do zmian konstrukcyjnych pojazdów.
Posiadamy wymagany przepisami nr PKD 4520Z (poprzednio 5020A).
Po wykonaniu niezbędnych czynności, wystawiamy dokumenty wymagane przez stację kontroli pojazdów i urząd komunikacji:
- fakturę,
- oświadczenie z opisem dokonanych zmian,
- dołączamy swoje dokumenty rejestrowe dokumentujące posiadanie nr PKD 4520Z – czyli zaświadczenie o działalności gospodarczej, zaświadczenie REGON.
Drugi Krok do Zmiany Rodzaju Pojazdu z Ciężarowego na Osobowy
Kolejnym niezbędnym krokiem jest wykonanie badania technicznego na uprawnionej Stacji Kontroli Pojazdów, która potwierdzi, że zmiany zostały wykonane prawidłowo i pojazd spełnia warunki techniczne stawiane pojazdom osobowym.
Stacje Kontroli Pojazdów są podzielone na kategorie od podstawowych po okręgowe, uprawniające je do wykonywania odpowiednich typów badań technicznych. Stacje podstawowe nie robią takich badań. Najczęściej przy okazji tego badania dodatkowego, diagnosta wykonuje również badanie okresowe, co podnosi koszty o ok. 100 zł (część stacji robi od razu badanie okresowe, nawet jeśli obecne jest ważne wtedy badanie kosztuje ok. 200 zł).
Należy zwracać baczną uwagę na dane techniczne podane przez diagnostę w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu ponieważ pomyłki się często zdarzają. Dlatego też dla własnego dobra i oszczędzania nerwów i czasu powinno się porównać każdy parametr wymieniony przez diagnostę z posiadanym dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu. Dane po badaniu nie powinny ulec zmianie (oprócz masy własnej i ładowności, które mogą być różne w wyniku demontażu elementów stałych pojazdu – kratka i podłokietnik).
Wszelkie zauważone rozbieżności należy natychmiast poprawić, gdyż urząd komunikacji nie będzie miał litości i karze wrócić na stację kontroli, która się pomyliła.
Nasza firma świadczy również usługę wykonania w imieniu klienta badania technicznego na uprawnionej stacji kontroli pojazdów.
Dodatkowy Krok do Zmiany Rodzaju Pojazdu z Ciężarowego na Osobowy
Roku 2022 przyniósł dodatkowy wymóg – po zmianie na osobowy trzeba dostarczyć zaświadczenie o zapłacie akcyzy po zmianie na osobowy ;)
Trzeci Krok do Pozbycia się Kratki – Zmiana Danych w Dowodzie Rejestracyjnym
Mając w ręku dokumenty z firmy demontującej kratkę oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, zgłaszamy fakt zaistniałych zmian do urzędu komunikacji w ustawowym terminie do 30 dni od dnia ich zaistnienia.
Do urzędu zgłaszamy się z następującymi dokumentami:
- dowód rejestracyjny,
- polisa OC – ważna,
- tablice rejestracyjne (numery zostają, zmienią się znaki legalizacyjne czyli świecąca naklejka na tablicach) – tylko w przypadku gdy pojazd nie jest zarejestrowany na dane Twoje lub Twojej firmy,
- faktura + oświadczenie z uprawnionej firmy dokonującej zmiany rodzaju,
- dokumenty rejestrowe firmy (REGON, zaświadczenie o działalności, odpis z KRS),
- zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego,
- zaświadczenie o zapłacie akcyzy,
- dowód osobisty właściciela lub paszport w przypadku osób fizycznych,
- dowód osobisty osoby z KRS w przypadku spółek z osobowością prawną,
- upoważnienie jeżeli zamiast właściciela pojazdu sprawę prowadzi pełnomocnik np. firma PROWENT Dariusz Sawicki.
Urząd komunikacji dokona zmiany danych technicznych pojazdu, wydając pozwolenie czasowe (potocznie znane jako: dowód rejestracyjny próbny lub miękki dowód), a po kilku tygodniach będzie w tym urzędzie do odbioru dowód stały, który jest drukowany w Warszawie przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych.
W imieniu naszych klientów dokonujemy zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym.
PODSUMOWANIE w pigułce
Pozbędziesz się kratki zadając sobie trzy pytania:
- „Czy kratka jest mi potrzebna?” oraz
- „Czy chcę się sam tym wszystkim zająć czy zdać się na firmę zajmującą się tym kompleksowo?”
- Czy była zapłacona akcyza a jeśli nie to ile mnie to będzie dodatkowo kosztować (3,1% lub 18,6% więcej)?
Zastanów się jakie plusy i minusy ma posiadanie kratki w twoim samochodzie.
Jeżeli kratka tylko Ci przeszkadza i chciałbyś się jej pozbyć, tracąc przy tym jak najmniej własnego czasu, zgłoś się do nas i zleć nam kompleksową zmianę rodzaju pojazdu. W ciągu jednego dnia Twój samochód będzie typową osobówką, którą już bez żadnych problemów będziesz woził całą rodzinę i długie czy duże przedmioty.
Najnowsze komentarze