łła
„Jak wygląda temat akcyza za samochód hybrydowy, a w szczególności mild-hybrid? Wiadomości internetowe sugerują 9,3% akcyzy a są doniesienia że urzędy liczą 18,6% ( 3000 pojemność)”
Temat stawek akcyzowych za samochody hybrydowe budzi wątpliwości naszych klientów. W tym artykule wyjaśnimy w oparciu o przepisy jakie są stawki podatku akcyzowego za sprowadzenie samochodu z napędem hybrydowym do Polski. Akcyza za samochód hybrydowy różni się od akcyzy z napędem konwencjonalnym.
Aktualne stawki podatku akcyzowego za samochody osobowe hybrydowe
Samochody hybrydowe, które łączą napęd spalinowy z napędem elektrycznym, również podlegają akcyzie. Jednak stawki są zróżnicowane w zależności od pojemności silnika oraz rodzaju hybrydy:
-
Hybrydy plug-in do 2000 ccm: zwolnione z opodatkowania.
-
Hybrydy do 2000 ccm: 1,55% wartości samochodu.
-
Hybrydy o pojemności od 2000 ccm do 3500 ccm: 9,3% wartości samochodu.
-
Hybrydy o pojemności powyżej 3500 ccm: 18,6% wartości samochodu.
Zwolnienie z opodatkowania dla hybryd plug-in ma na celu promowanie bardziej ekologicznych rozwiązań, zachęcając konsumentów do korzystania z napędu elektrycznego i redukcji emisji spalin.
Co to jest hybryda plug-in?
Hybryda typu „plug-in” to rodzaj samochodu hybrydowego, który łączy w sobie cechy pojazdu elektrycznego i tradycyjnego samochodu spalinowego. Kluczową cechą hybryd typu „plug-in” jest możliwość podłączenia go do źródła zasilania elektrycznego (stąd nazwa „plug-in”) i naładowanie baterii. Hybrydy plug-in są wyposażone w systemy odzyskiwania energii, co sprawie że akumulator ładuje się także podczas jazdy. Samochodem z tym napędem możemy podróżować tylko na silniku elektrycznym
Jaka jest Akcyza za samochód hybrydowy za „Mild Hybrid” (miękka hybryda)?
Samochody wyposażone w napęd typu Mild Hybrid (miękka hybryda) podlegają obniżonej stawce akcyzowej tak samo jak zwykłe hybrydy.
Miękka hybryda, nazywana także hybrydą typu Mild Hybrid (MHEV), to rodzaj hybrydowego układu napędowego stosowanego w samochodach. Jest to system, który łączy tradycyjny silnik spalinowy z układem napędu elektrycznego, ale w porównaniu do pełnych hybryd lub hybryd typu plug-in, miękkie hybrydy mają mniej zaawansowany system elektryczny. Przy składaniu akcyza za samochód hybrydowy warto o tym pamiętać.
Kluczowe cechy samochodów wyposażonych w napęd Mild Hybrid obejmują:
- System Start-Stop: Miękkie hybrydy wyposażone są w system Start-Stop, który wyłącza silnik spalinowy, gdy pojazd stoi w miejscu (na przykład na skrzyżowaniu) i ponownie go uruchamia, gdy kierowca wciska pedał gazu lub sprzęgła. To pomaga w oszczędzaniu paliwa i redukcji emisji spalin w czasie postoju.
-
System odzyskiwania energii: Miękkie hybrydy mogą odzyskiwać energię podczas hamowania lub zwalniania i przekierowywać ją do baterii. Ta energia może być wykorzystywana do wspomagania silnika spalinowego lub do zasilania różnych urządzeń elektrycznych w samochodzie.
-
Wsparcie przy przyspieszaniu: Silnik elektryczny w miękkiej hybrydzie może dostarczać dodatkową moc podczas przyspieszania, co może pomóc w poprawie osiągów i zmniejsza spalanie. W miękkich hybrydach nie można jeździć wyłącznie na silniku elektrycznym.
Kluczową sprawą dla ustalenia stawki akcyzy za samochód hybrydowy jest tutaj fakt, że w przypadku miękkiej hybrydy silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy podczas przyspieszania, co sprawia, że samochód ma napęd spalinowo-elektryczny. Według ar. 105 ustawy o podatku akcyzowym, samochody wyposażone w napęd spalinowo-elektryczny podlegają preferencyjnym stawkom akcyzowym, tj. 1,55% dla pojazdów o pojemności silnika spalinowego do 2000ccm oraz 9,3% dla pojazdów o pojemności od 2000ccm do 3500ccm – takie były poprzednie wytyczne, które się jednak zmieniły
Potwierdzała to także interpretacja dyrektora KIS: „Innymi słowy, jeśli w pojazdach typu Mild Hybrid obok silnika spalinowego znajduje się silnik elektryczny, który go wspiera, to jest to wystarczające dla spełnienia przesłanki o posiadaniu napędu spalinowo-elektrycznego i możliwości skorzystania z preferencji podatkowej.” Interpretacja ta jest jedna sprzed opublikowania nowych wytycznych i nie jest aktualna.
Miękkie hybrydy (mild hybrid) są często stosowane w celu spełnienia coraz bardziej restrykcyjnych norm dotyczących emisji spalin i poprawy efektywności paliwowej w tradycyjnych pojazdach spalinowych. Wprowadzają one pewne elementy technologii hybrydowej bez konieczności pełnej zmiany infrastruktury lub nawyków kierowców, co sprawia, że są stosunkowo łatwe do wprowadzenia na rynek.
W przypadku miękkiej hybrydy akcyza za samochód osobowy wynosi tyle samo, co za samochód posiadający tylko silnik spalinowy
Kwestia akcyzy za samochód wyposażony w miękką hybrydę została doprecyzowana podczas 69 sesji Komitetu HS, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C404/1 z 20 października 2022r. według której pojazdy tego typu nie są już klasyfikowane pod kodem CN 8703 40, co w konsekwencji oznacza, że urzędy skarbowe wymagają zapłacenia podatku akcyzowego po stawkach jak za samochód wyposażony tylko w silnik spalinowy, tj. 3,1% dla samochodów o pojemności silnika do 2 dm^3 oraz 18,6% dla samochodów osobowych o pojemności silnia powyżej 2 dm^3. Potwierdza to Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.313.2023.1.MPU
A co w przypadku Mikro Hybrydy (micro hybrid)?
Inaczej ma się sprawa jeśli chodzi o tak zwane „mikrohybrydy”, w ich przypadku, w odróżnieniu od mild hybrid, silnik elektryczny nie służy do napędu samochodu, wspiera jedynie jego rozruch. Samochody takie nie spełniają więc warunków zmniejszonego podatku akcyzowego, i podlegają opodatkowaniu w takich samych stawkach jak samochody wyposażone tylko w silniki spalinowe.
Akcyza za samochód hybrydowy nie ma dla nas tajemnic, zdaj się na profesjonalistów
Jeśli nadal masz wątpliwości w sprawie samochodu typu mild hybrid, oraz każdej innej hybrydy, możesz zlecić wszystkie formalności profesjonalistom. Wyjaśnimy Ci wszystkie wątpliwości oraz załatwimy za Ciebie wszystkie formalności związane z podatkiem akcyzowym oraz rejestracją Twojego samochodu hybrydowego.
Źródła:
eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/505649
isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090030011/U/D20090011Lj.pdf
Najnowsze komentarze